Det här med ledig mitt i veckan

Fick en kommentar av "M" och tänkte att jag skulle delge mitt resonemang kring att vara ledig mitt i veckan med Maja.

Jag pendlar ju som bekant varje dag. Från dörr till dörr tar det cirka 1 timme. Nu när Maja börjat förskola gick jag ner i tid och tog en HELT ledig dag.

Varför Onsdagen?
Av erfarenhet på jobbet så har barnen som är lediga i anslutning till helg det alltid lite tuffare att bli lämnade på tisdagen, om dem har varit hemma tre dagar. Det är som att dem hinner ställa om "för mycket" på dessa dagar (givetvis gäller det inte ALLA barn, alla barn är ju olika). Därför gick mån eller fredag bort som ledig dag. Onsdagen känns underbar att vara ledig på. Ett avbrott mitt i veckan, två dagar jobbade, två dagar kvar. nackdelen är väl att jag ibland tapppar sammanhanget på jobbet framförallt om vi vabbar också men det är nog en vanesak!

Varför inte sprida ut det och ge Maja kortare dagar varje dag?
Rätt enkelt för oss egentligen. Pendlingen skulle sluka den lilla tiden som jag tjänar in på att gå ner i tid. Dessutom anser jag att det optimala är att hämta Maja efter mellis. Hon har ju ändå inte senare dagar än MAX 16 och det är bara 1-2 dagar i veckan.

Absolut beror det ju på vad man tycker är bäst själv. Men mellan 9-15 är det mest personaltätt på förskolorna och det är även här emellan det är "full aktivitet" för barnen. Tiden efter 16 tycker jag mest blir en väntan på att få gå hem på nåt vis för barnen, hur mycket man än försöker engagera dem och underhålla. Då är barnen trötta och pedagogerna färre.

Jag anser verkligen att mina lediga onsdagar gör mig ett en bättre mamma. Med mer ork både på jobb och privat. det är dyrt att gå ner i tid men det är värt varenda öre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0