Något ni inte visste!

Detta visste ni nog inte om mig!
Ha.
Jag samlar på Kitty-böcker!

Kitty Drew (egentligen Nancy Drew) är huvudkaraktären i böckerna om deckartjejen Kitty skrivna av pseudonymen Carolyn Keene.Böckerna räknas som flickböcker/ungdomsböcker. Kitty är en 18-åring utan mamma men med en pappa som har ett välbetalt arbete som advokat. Att Kitty inte har någon mamma kan ses som ett taktiskt drag. Eftersom den första boken gavs ut 1930 i USA behövde man se till att huvudkaraktären fick stor frihet att kunna ge sig in mysterier. Den första Kitty-boken, Kitty som detektiv – klockmysteriet (The Secret Of The Old Clock) kom ut i Sverige 1952.
KÄLLA

Samlat har jag gjort mer eller mindre energiskt ända sedan jag fick lägga vantarna på min mammas gamla låda med barnböcker som hon hade i källaren på Oxhagsvägen.
Jag läste och läste och var helt såld. En sommar när vi var i Stockholm sprang vi in i ett gammalt antikvariat. Där kunde jag stolt lägga vantarna på den första första Kittyboken som kom ut i Sverige 1952. För ynka 50 spänn minns jag. 

Igår satt jag och min Man och kikade rundor på tradera och vips hade jag lagt ett bud på två av böckerna som jag ännu inte har i min samling.
Tilläggas skall att jag i min plånbok bär omkring en liten lapp där jag omsorgsfullt skrivit ner alla de böcker jag redan har. så att OM andan skulle falla på köper jag inte dubbelt.
Lappen har jag nog inte kollat på på över fem år.

Ett kärt återseende. ♥

Ikväll ska jag plocka fram min samling och klämma lite. nörd? javisst!



Kommentarer
Postat av: Elena

Ja de var ju riktigt bra! Och varför i helvete kunde hon inte fått heta Nancy för???? Måste man byta alla namn bara för att man översätter till svenska? Jag blir alldeles tokig....

2011-05-18 @ 21:28:56
URL: http://LadyoftheLodge.blogspot.com
Postat av: Therése

Skojar du, jag avgudade också Kittyböckerna när jag var liten. Hittade en låda på mormors vind sen var jag såld =) Samlar dock inte på dem tyvärr!

2011-05-18 @ 22:23:48
URL: http://www.lifebytessan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Minns att min syster läste Kitty böckerna. Vet att det ligger ett gäng med Kittyböcker och fem-böcker på vinden hemma hos mor och far.

2011-05-18 @ 23:33:49
Postat av: Frida

Jag läste också Kittyböckerna när jag var yngre. Jag hade tii och med en hamster som jag döpte till Kitty efter karaktären i boken :)

2011-05-19 @ 08:25:50
URL: http://erikochfrida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0