Inte guld och gröna skogar jämt!

På jobbet idag så frågade Malin om hur det är att vara mammaledig, om det alltid är så underbart som folk gör sken utav. senare på eftermiddagen läste jag det här inlägget av en av de mamma-bloggar jag följer och jag kom ihåg...

Jag kom ihåg den där dagen när maja var kring fem veckor. hon hade inte sovit ordentligt på många nätter och de kantades av gråt och ännu mera gråt. Jimmy jobbade såklart till 19 just den dagen och Maja skrek. Hon skrek från det att hon vaknade tills dess att hon somnade, tom i sömnen låg hon och gnydde och kom inte till ro. fungerade att vila PÅ mig kortare stunder tills dess att jag var tvungen att ändra ställning på henne. Jag bar och bar och när klockan var kring tre grät jag lika mycket som henne. Hjälplöshet. Totalt slutkörd mamma. Och en pappa som var tvungen att ha städkväll på jobbet.
Sånna dagar är det inte roligt att vara mammaledig, till en viss gräns tycker man så synd om sin lilla så hjärtat går sönder, sen kommer irritationen och man blir arg och trött och allt blir bara sjukt jävla jobbigt. Då är det INTE kul. att vara mammaledig.
Sen är det intressantaste i ekvationen att när hon väl somnade för att senare vakna till igen och man får den där blicken följt av ett litet litet leende så är allt som bortblåst för stunden, man smälter (och gråter en skvätt för att man får dåligt samvete över hur man kunde tycka att hon är så jobbig) och hela kroppen fylls igen av den där varma oändliga kärleken till sitt barn..

Andra dagar vaknar man med en solstråle brevid sig i sängen, hon äter, sover, busar, "pratar" som aldrig förr. Hon köper att vara hos andra, man kan lägga ner henne en stund och hon är nöjd hela tiden. sånna dagar är det LÄTT att vara mammaledig. Det är ta mig fan helt underbart att vara det då! (som idag, idag var det en sån dag!) och som tur är så överväger dessa bra dagar de dåliga dagarna med hästlängder! ren och skär lycka!

Men man ska INTE tro att det är någon dans på rosor och att det är rast och vila som gäller. MammaLEDIG är fel ord. Det är minsann ingen som är LEDIG. det är ett mer krävande jobb än att vara på sin arbetsplats och det är inte direkt så att man bara kan ta ett break när det blir tufft.

Långt inlägg blev det nu.

:)




Kommentarer
Postat av: sofie

Åh men min lilla lilla maja, gud som jag saknar henne <3 saknar att träffa henne hela dagarna som veckan jag var inneboende hos er. Längtar så sjukt mycket till nästa helg. Få pussa på henne och på min kära storasyster :)

2011-02-03 @ 21:49:06
URL: http://sofieliden.devote.se
Postat av: Sanna

du menar att man inte kan lämna sin bebis en stund hos en barnvakt å få en paus?varför?

2011-02-04 @ 00:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0