Vår fem-minuters metod.

ett inlägg riktat främst till mig själv i framtiden :)

För cirka 1,5-2 månader sen försökte vi oss på metoden med ett misslyckat resultat. Jag tror inte att jag var helt redo och jag tror inte att maja var det heller. Då kunde hon exempelvis inte hitta och stoppa in nappen själv. vilket hon kan idag.
Nu vid tio månader har hon även kommit ur den värsta seperationsångesten som ju är väldokumenterad mellan 7-9 månader. jag tror att tajmingen är allt.

NATTNINGSRUTIN (när vi är på hemmaplan och det är vardag):
Klär på pyamas, byter blöja, borstar tänder på toa. sitter i knäet i vardagsrummet en stund och kollar i nån bok. efter en stund går vi in i sovrummet och läser mumin-boken (som Maja fick på sjukhuset) när vi läst klart frågar jag alltid var lampan är och maja pekar på sin nallelampa som hon fick av min moster när hon låg i magen. Vi går och släcker den och ropar på pappa som kommer och pussar godnatt (eller tar över nattningen) och tänder nattlampan från ikea :) puss på Maja och sen lägger jag henne i sängen. Hon får välling (tills hon lessnar och blir förbannat på att mamma ska hålla flaskan) och jag sitter där en stund innan jag säger "godnatt Maja, sov gott!"

Förberedelse:
Vi har under flera veckors tid avvänjt maja från att man buffar henne till sömns, vi har fått henne att somna genom att man bara sitter brevid och håller en hand på henne. När detta funkade började vi lämna rummet medans hon fick mojsla av sig själv. Men så fort hon blev ledsen gick vi in och satt där inne en stund. sen höll vi på så. oftast somnade hon medan vi satt där.
Måndagen den 15 somnade hon när vi INTE satt där inne. Det var inte riktigt planerat utan blev mest så.

Första kvällen:
Tisdagen den 16/8. Jimmy var och fiskade och vi hade bestämmt att Maja skulle få somna själv. Först gick jag in och ut som vanligt men efter ett par gånger BESTÄMMDE jag mig för att låta det gå fem minuter mellan varven. Hela nattningen tog lång tid. Hon var trött redan vid 19 och jag nattade henne då, hon mojslade på fram till 19:45 och det gick bra jag gick in lite mer sällan än var femte minut eftersom hon inte var ledsen. Sen blev det tvärtyst i nästan 10 minuter och sen började hon skrika 20:15 till dess att hon somnade 20:47 (för att vara exakt :) Jag var sååå nära att ge upp men tänkte hela tiden att då skulle det varit för gäves!
Gick till jobbet med världens klump i magen morgonen efter och bävade inför kvällen.

Andra kvällen:
Nattade i vanlig tid. Ikväll var det Jimmys tur att köra. Han la henne och gick ut, Maja mojslade ett tag och vi undrade om vi skulle gå in iallafall eller vänta tills hon vart ledsen. Jag ringde en vän. ;) beslöt oss att inte gå in och innan samtalet var avslutat så sov Maja, Vi trodde inte våra ögon, eller öron för den delen. och vi väntade o väntade innan vi gick in å kollde. Jodå, nappen i munnen och Pingu under armen ♥

Tredje Kvällen:
Väntan på bakslaget. det kom inte ikväll heller. Gjorde precis som vanligt och hon somnade på närmare 40 minuter. det är alltså 40 min UTAN skrik utan bara lite prat med nallarna och vi gick in ett par gånger utan att hon var ledsen, mest för att stoppa om henne och visa att vi finns!

Fjärde & femte kvällen:
Det tar runt 30 minuter sen sover lillfia. nu får hon ha flaskan tillgänglig i sängen och hon slukar hela och sen somnar hon med napp och pingu.

DAGSOV dag 4 & 5:
Jimmy sövde maja på samma sätt till lunch 4:e dagen och imorse (6 dagen) så somnade hon också själv i sängen. Utan flaska då. och hon protesterade i ca tio minuter imorse. Underbart bra för att vara första gången.


Vi väntar fortfarande på bakslag såklart men vi känner att vi verkligen har hittat något som passar oss och Maja! :) Med denna nya rutin följer mycket annat bra, som exempelvis att hon kan somna om på morgonen om hon får leka en liten stund i sin säng, förut var man "tvungen" att plocka upp henne redan första gången hon vaknade till...

Så var det med det. som sagt ett inlägg mest riktat till mig själv senare men fick faktiskt en förfrågan av "mia" att sammanställa det hela. kul med respons :)


SOV GOTT!


Kommentarer
Postat av: Becka

Vill inte låta som nån besserwisser men... Vad jag läst vad gäller tandborstning och tänderna är att man ska borsta tänderna det allra sista man gör. Framförallt efter vällingen, för finns den kvar i munnen under natten så finns det risk för att det kan förstöra tänderna.

Bara så att du vet...

2011-08-21 @ 08:11:55
URL: http://denyngstaavfem.blogg.se/
Postat av: Becka

Aha då förstår jag. Tänkte inte på att hon äter fler gånger på natten...

2011-08-21 @ 11:51:46
URL: http://denyngstaavfem.blogg.se/
Postat av: Agnes

Hur är nätterna nu då? Tycker du att hon sover bättre på natten nu när hon somnar själv? Vi har problem med bökiga nätter så jag funderar på om lösningen kan vara att han får somna in själv istället för att vi buffar honom till sömns...

2011-08-21 @ 19:47:44
Postat av: Louise

Låter toppen:-)

Hoppas hon slutar med nattmålet snart också.

Postat av: Anonym

nattmål trodde jag bara nyfödda hade, så fel man kan ha ibland



5 min metoden är grym, funkar absolut inte på min



2011-08-22 @ 19:33:45
Postat av: Mysan

Du är så duktig gumman :) Så länge vällingen/ersättningen är osötad är det ingen fara enligt tandläkaren som vi går till, vår äldsta son åt välling länge och vi tog upp det med tandläkaren eftersom han ville äta innan han sov, och det var ingen fara om den är osötad!

Det är nog många barn som äter nattmål när dom är små, alla mina har gjort det!

Sara du gör ett jätte bra jobb, och Jimmy också såklart :) Puss o Kram

2011-08-22 @ 20:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0