Fisketur

ytterliggare en gång struntade vi fullkommligt i att boka något med Ving eftersom deras utflykter kostade det DUBBLA. dessutom är det ju tusen gånger roligare att åka iväg med någon som faktiskt bor och lever i Khao Lak. sagt och gjort, vi "hyrde" en lokal fiskare för en heldag på Adaman sea. relativt stor båt tänkte jag, jävligt liten båt i trä mötte oss i hamnen. haha. en longtailbåt som inte alls såg mycket ut för världen hoppade vi i och begav oss inte en LITEN bit ut på havet utan verkligen UT PÅ HAVET utan land i sikte!
vi började med att trolla efter båten och åkte ut och ut och ut... vi började undra hur länge det skulle ta innan  vi faktiskt fick fiska. guiden kunde ingen engelska men det gick rätt bra iallafall. spännande!

efter 45 minuter kom vi fram till några skumma LÅGA bambupinnar som var fasttryckta i havet. här stannade vi och agnade på lite bläckfisk på krokarna. väntan blev inte lång. plötsligt hugger det! Jimmy vevar in eftersom det är en multiplikatorrulle och inte alls en vanlig haspel som man är van vid så var det bäst att han fick prova först. något hoppar och blänker grönt i vattenytan! det är vår fisk! när dem kom närmre skiftade den i blått grönt under ytan. tydligen var det en matfisk och den fick följa med hem. DORADO googlade vi när vi kom hem. vi fick hela 14 sånna här fiskar i varierande storlekar under ett par timmar. tydligen kan dem väga 10-15 kg våra var nog max 3kg. men jävlar starka fiskjävlar rent ut sagt. känndes som 15 kg minst när man kämpade upp den men den var den rätt pytt när den väl kom i båten. kan ju bara TÄNKA hur jobbigt att faktiskt få upp en bjässe!



När vi fiskat efter dorados i ett par timmar var det dags för lunch, guiden hade med sig varsen liten låda med stektris och kyckling. Hur magsjuka blir vi nu tänkte jag. Men det var för gott för vidare funderingar kring detta! efter lunchen drog guiden fram nya spön (med haspel!) och vi satte oss för att META (!) mitt ute på havet. världens tyngsta sänke och 40 meter lina senare började det nappa så fprt vi slängt betet i havet! vi fick en mängd märkliga fiskar och guiden var hela tiden närvarande och plockade bort de som var giftiga eller som unde göra oss illa. tro mig, det fanns en del sånna fiskar! men många av de vi fick upp var matfisk som vi sparade trots deras ringa storlek. det vi fick mest utav var MAKRILL. (hur coolt är inte det, jag har härmed fiskat MAKRILL!) plötsligt fick vi upp en fisk som blivit KAPAD. guiden blev helt utom sig och hojtade en massa som jag inte förstod förutom "BARACUDA" och "BIG BIG BIG" jag blev lite skraj för baracuda är en fisk som bara finns med på "fiskedrag" på tv och då är dem stora och farliga!


Sen dök plötsligt Jimmys spö! och inte lite heller. Guiden blev tokig. jag blev lite rädd och Jimmy blev HYSTERISKT trött i armen. jag trodde aldrig att spöet skulle hålla! efter ett bra tids kämpande får han upp en fisk som typ kan liknas med en pansarvagn, den var inte den största i världshistorien men galet stark och tydligen galet god. för galen var just vad guiden blev. han hoppade omkring på båten och hjotade att jimmy var "good man" och "good fish". tyvärr vet vi inte vad det var för sort men tydligen var det en bra sådan!





Sen fiskade vi och fiskade en bra stund. och Jimmy lyckades få upp YTTERLIGGARE en till sån här i samma storlek. guiden undrade om vi ville komma imorgon också! vi plockade upp våra fiskar ut kylväskan för lite fotografering, det var minsann ett litet gäng, och då tog vi ändå inte med alla småttingar och sådär:






vi satte spöna utefter båten och styrde hemmåt. trötta och något så fruktansvärt nöjda och lyriska började vi närma oss hamnen, när jag plötsligt i mitt slummrande i fören här hur guiden börjar ropa och stannar båten. DET HUGGER! PÅ RAPPALADRAG! här i inloppet till hamnen, det kan bara betyda EN sak.
Vi har en jävla BARACUDA på kroken. och så sant som det är sagt. Den här gången fick ingen av oss hjälpa till att dra in fisken, jimmy fick veva in det andra spöet och jag letade frenetiskt och aningen panikslagen efter kameran i väskan.

Efter en liten stund innan vi gick i land kunde jag fota den förmodligen häftigaste bilden i min lilla fiske karriär:


Jag och vår BARACUDA. (som jag på riktigt bara trodde fanns på tv)


Vi hjälptes åt att packa ur båten och lasta tuktuktaxin. på stranden mötte vi fler fiskare och vår guide presentrade stolt dagens fångst, tydligen var det en BRA fiskedag. Han knäckte en öl(?!) och satte sig i bilen för att köra oss tillbaka till hotellet. :-)
men innna vi svängde in til oss stannade han vid en liten restaurang vid vägen och förklarade att hans kompis jobbade här. kompis pratade mer engelska och han ville att vi skulle lämna vår baracuda till honom och komma tillbaka och äta dne klockan 8. va? liksom? äta den? vi? vad kostar inte detta kalas nu då tänkte jag. 100 bath per tallrik. det är cirka 25 spänn! okey. klockan åtta satt vi med fisken på tallriken och en kvart senare låg den i våra mätta och mer än belåtna magar.

jag kan inte i ord beskriva denna dag. det var det absolut mest fantastiska jag varit med om!
mitt paradis på
jorden! FANTASTISKT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0