Läget i vecka 13

Vi befinner oss alltså i graviditetsvecka 13 nu. en liten liten bit på vägen. Magen är allt annat än liten. ser ut som jag gjorde med Maja i halvtid. Fast det är ändå mysigt, att det är en bebismage-kula och inte bara löst uppsvällt fläsk som förra gången vid den här tiden. ♥ Jag är jätteglad över att vi väntar på ett litet syskon! Längtar efter att få börja fixa och pilla med bebissaker igen snusa fjunig nacke. Se Majas reaktioner. Följa magen växa sig stor. Underbart!
 
Något som är sämre, mycket sämre är att jag har drabbats av en väldigt tidig och väldig svår foglossning. Om jag ansträngt mig för mycket under dagen så gör det ont att bara finnas på kvällen sen. Sitta stå gå ligga. allt skaver och drar i bäcknet. Med anstränga sig "för mycket" menar jag i detta läget att promenera lite för fort till affrären eller ta en omväg hem från dagis, att sitta för länge på hård stol. (märkte jag idag)
 
Ja, som ni förstår så rimmar detta mer än illa med mitt arbete som förskollärare. att klä på och av 17 stycken 3 åringar. jaga runt i snön. huka sig och ta på vantarna på kalla fingrar. Lyfta upp och trösta, sätta sig på huk och krama, leka i sandlådan, sitta på mattan i samlingen, ligga på madrass på vilan.... med den här smärtan (som tyvärr inte brukar bli bättre ju tyngre man blir) är det inte möjligt för mig att utföra mitt arbete.
 
Med Maja fick jag foglossning, visste inte vad det var och ingen trodde ritkigt att det var det som var felet. det slutade med att jag arbetade ut mig totalt och fick högt blodtryck tills jag till sist blev sjukskriven för det istället.
 
Den här gången vet jag, lite för väl, att det inte hjälper att "bita ihop". att Bita ihop är faktiskt det sämsta man kan göra när det kommer till det här.
 
Slutsatsen då: jag har idag lämnat in och förkunnat min sjukskrivning på jobbet. Jag kommer inte komma tillbaka på ett tag, om jag ens kan göra det alls under den här graviditeten. jag greppar efter halmstrån och försöker intala mig själv att kanske, kanske, går det över så jag kan jobba lite sen. i sakta mak. Men det är inget jag kan veta just nu. Just nu ska jag enligt läkare och barnmorskor vara hemma. fokusera på mina rörelser och vila så mycket jag kan. För att orka med vardagen och det viktigaste av allt. orka med att vara mamma.

Kommentarer
Postat av: Märta

Hej sötis. Jobbigt. Du kommer bli min personliga läkare, rådgivare ja allt när jag blir gravid. Frågor som; Ska det vara så här? Ska man må...? Hur ska man ladda för förlossningen? Måste man inhandla alla babysaker som finns på internet? Hoppas du mår mkt bättre snart. Vill komma och busa med dig och familjen snart. massa kärlek och stärkande tankar och kramar

2012-12-11 @ 20:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0