Majas första resa, Packning.

ÄTA:
* Välling 1 förpackning
* Ersättning 1 påse
* Gröt 1 förpackning
* Sked
* Barnmatsburkar (7 middagar o 7 efterrätter)
* Nappflaska
* Haklapp

Visst kan man köpa mycket där nere säkert. Framförallt blöjor jag tänker att vi tar med ett paket och räcker det inte så finns det där! vad gäller maten vill jag veta vad jag stoppar i henne så det känns bäst att ta med mig mat hemmifrån. Hon får ju trots allt ha lite packning med sig!

SOVA:
* Egna täcket
* Nappar
* Nattlampa
* Snuttarna

Det Egna täcket kanske känns som överkurs, men det blir som en liten trygghets grej, vi brukar ta med oss det när hon ska sova borta. det luktar ju hemma ;) funderar på att lägga det i handbagadet o ha med det på planet också. Det tar ju ingen plats direkt.

SKÖTA:
* Blöjor 1 pkt
* Handsprit
* Tvättlappar
* Tops

Blöjor FINNS på plats det vet jag, men det känns bra att ha med sig ett paket. Skulle det bli för mycket packning är det blöjorna jag först skulle lägga av. handsprit kan ju vara bra om man är ute i farten o byter blöja eller så. jag brukar ha det i skötväskan vanligtvis också så..

KLÄDER:
* Uv-dress

* 7 bodysar
* 1 kofta
* 1 par varmare byxor
* 7 Thights
* Strumpor
* Dregglis
* Pyamas (heldress)

Här känner jag att jag fick begränsa mig! haha kunde plockat med hur mycket som helst tror jag! men en body per dag känns bra, så får man tvätta upp om det inte skulle räcka. samma med byxor. Kör mest på långarmat så behöver man inte oroas för att hon ska bränna sig i solen. har köpt både bodysar o byxor i TUNNA material så att hon inte ska svettas, tjocka bomullsbodysarna går alltså bort. vi valde att ta med oss en pyamas som är en sån heldress. vanligtvis sover maja bara i body men hon vill aldrig ha täcket på sig och med AC på rummet minimerar vi risken att hon ska bli kall. och som sin mamma, ALLTID förkyld av AC. ;)

VAGN:
* Sulky
* Extra solskydd
* Myggnät

Vår Emmaljunga får stanna hemma, dels vill vi INTE släpa på det åbäket, hur bra den än må vara. Dels vill vi heller inte riskera att den går sönder i hanteringen. Vi har köpt en resevagn, en sulky variant med två svängbara hjul, suflett och som man kan fälla till fullt liggläge (det tyckte vi var VIKTIGT att man kunde). Till den har vi köpt en "keps" som man sätter över sufletten den är kalas och går att dra ner och täcka hela vagnen om man så vill. SOLSKYDD var det här! :) Myggnät känns också bra att ha med och tar ingen plats!

APOTEK:

* Zinksalva
* Miniderm
* Badolja
* näsdroppar
* alvedon
* Febertemp
* Myggmedel (hälsokostvarianten utan konstigheter)

det finns ett myggmedel inom hälsofackhandeln som man kan använda på små barn, det innehåller bara oljor som skrämmer bort mygg o knytt. Maja har tydligen samma smakliga blod som sin mamma, myggen älskar oss, vi inte dem lika mycket. alvedon o näsdroppar. näsdropparna får följa med på planet. har fått tipset att ge henne det innan lyft o landning. badolja tänker jag som komplement till minidermen om den inte skulle räcka, svårt att veta om hon kommer bli torr som fnöske av poolbad och havsbad. lika bra att ta med. Zinksalva till röda rumpor, jag kör på Weledas variant och den är TOPPEN. Sen blir det att lufta lufta lufta. Mycket nakenfis får man vara :)


En rätt lång lista men den känns bra. För oss. Synpunkter mottages gärna, har vi missat nåt. Tips? det är ju första gången vi åker utomlands med barn! :)
Tänker att Maja får åka i tunn långarmad body och sparkbyxor, strumpor och kofta. så kan man bara dra av byxor o kofta när vi kommer ner och så. AC'n är ju rätt kall på planen.
Lite leksaker har jag tänkt också. begränsat. tänkte inhandla nåt nytt till flygresan. alternativt ta med en tom ketchupflaska eller dylikt ;)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser jätte bra ut, något jag kommer ta med och som jag kan rekomendera är vätskersättning ifall elaka magbaciller dyker upp.

2011-06-21 @ 09:33:20
Postat av: Fia

Jag kan tänka mig att det kan vara skönt att ha två skedar med sig, om man till exempel är på stranden och tappar en i sanden. Och kanske en tallrik, om inte sånt finns på rummet....



Å något att sköta på? En skötfilt el dyl



Är hon för liten för solkräm?

2011-06-21 @ 21:06:33
Postat av: Sofie

Jag har läst (i resehandboken vi fått från Goboken) att man ska ta med närapå dubbelt så mycket kläder som dagar man ska vara borta. Fast ni hade tvättmöjlighet va? så då kanske det inte behövs =)



Och plastpåsar! För smutsig tvätt, blöjor m.m. Kan vara skönt att slippa lägga nerbajsade kläder i väskan med resten av kläderna :)

2011-06-22 @ 11:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0