Docka till Maja

Jag har i smyg börjat fila på majas första riktiga docka, det kommer nog vänta ett par månader till men så vill jag också hitta rätt i djungeln. Bättre att starta tidigt med planeringen.

För er ointresserade, sluta läs. Ni kommer med all säkerhet tycka att jag är pisstrist.

Såhär är det iallafall.
Jag tycker det är viktigt med genusperspektiv. Maja ska ha tillgång till både bilar och dockor om man hårdrar det. Men i just det här momentet dyker det upp fler saker. Varför är nästan alla dockor könlösa? Jag önskar mig en pojkdocka MED snopp och en flickdocka MED snippa. Främst det sistnämnda är svårt inser jag. snoppar finns men alla dockor jag stött på som är klädda i rosa är könlösa? varför det? 
Klurat på detta ett tag och plötsligt dök samma fråga upp i en av mina favvo-bloggar (litendelavmig) så nu vågar jag printa ner mina funderingar. haha. jag är inte ensam i att överanalysera. ;)

Genom hennesblogg klickade jag in mig på krabats hemsida och hittar här flera söta dockor. och här finns även olika varianter på ursprung. jag vill ha flera stycken nu bara för det. Och typiskt nog så är det för sent att beställa så att det skulle bli en julklapp. Men det är möjligt att jag klickar hem en och stoppar den i förrådet tills det är dags.
och då måste vi ju hitta den "perfekta" docksängen också. fast det är nog en bra grej på loppis :)


Kommentarer
Postat av: Mia

Genus i all ära men att dockor är könslösa är inget jag har brytt mig om. Mina barn är lekt att det är en flicka eller pojke ändå. Jag tror att vi vuxna är alldeles för fixerade vid kön än vad barnen är. För de finns inget hinder att leka att dockan är en flicka fast den har snopp. Är nästa steg att könsbestämma nallen eller gosedjurs kaninen?

2011-12-23 @ 13:25:10
Postat av: ia

Min brorsa gjorde bilar av dockor.



Klart man kan dra allt till sin spets men man behöver ju inte göra det. Och jag kan tycka att det är lite trist att allt ska vara så himla neutralt och PK könlöst.

Flickor har ju snippa! Killar har ju snopp!

Varför göra det till nåt som ska undvikas? Och att Maja kommer att uppfostras i ett jämlikt hem där det inte nödvändigtvis är pappa som fixar med bilen och mamma som står vid spisen, det är jag helt övertygad om!



You go Sara!

Klart ungen ska ha en negerdocka!



God jul och kram till er alla!

2011-12-23 @ 15:00:06
URL: http://soslivet.wordpress.com
Postat av: Anonym

Suck, inget ska väl undvikas. Barn är tidigt medvetna om sitt köntillbehörighet. Det jag menar är att när det gäller leksaker kan jag tycka att barnen själva gör vad de vill med leksakerna. Det är vi vuxna som fixerar oss vid könuppdelningen. Jag tror inget heller än att Maja kommer uppfostars i ett jämnställt hem, det är det många barn som gör.

Men i mitt hem är det absoulut inte tillåtet att säga n....docka, vi använder inte ord som uppfattas fel.

2011-12-23 @ 17:32:06
Postat av: ia

För mig inte värre än när nån kallar mig blekfis...



Och jag säger det där hemska N-ordet eftersom min f.d som är just N har "lärt" mig det, han kallades sig själv N.

N-boll låter bättre än PK Chokladboll.



Tycker jag.



Och det fins alltid ord som kan uppfattas fel om de råkar bli sagda vid fel tillfälle till fel person. Och det kan vara vilket ofarligt ord som helst. Så länge man inte är rädd för att ta upp en diskussion om hur man tänker så ser jag personligen inga hinder att använda "fel" ord.

2011-12-24 @ 00:52:27
URL: http://soslivet.wordpress.com
Postat av: Anonym

Alla kan ta olika mycket, nu är det så att det ordet klassas som ett rasistiskt ord och därför säger vi det inte alls. Att ditt ex kallar sig själv det är en sak, men jag tvivlar att han vill att andra ska kalla honom det. För mig kan man däremot använda sig av ordet blekfis till alla hudfärger då även de som har mörkare hy kan vara blek.

Jag lär mina barn att respektera sig själva och andra och då säger man inte saker eller ord som kan såra/kränka andra. De orden är aldrig rätt i något tillfälle.

2011-12-24 @ 08:46:24
Postat av: ia

Ja ja, där är vi olika. Jag tycker som jag gör, jag gör som jag gör.



Ha en bra jul!

2011-12-24 @ 12:12:05
URL: http://soslivet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0