Sömn o mat den eviga debatten i en nybilven förälders skalle.

Ännu en bra natt har passerat. Det kan väl omöjligt vara så att vi kom undan så "lätt" denna gången. Det har varit tjorvigt ett tag och man märker att efter 6 månader börjar den där energireserven som man säkert fick med sig hem från förlossningen att ge med sig.
vi börjar bli tröttare och längta mer och mer efter timmars sammangängande sömn. Tänk att man har varit upp MINST var fjärde timme VARJE natt i sex månader. det är ett under att man orkar. Och man orkar med besked dessutom när man ser tre timmar i stöten som en BRA natt.

Det mesta med en liten bebis kretsar kring sömn. Efter det kommer mat. den ständiga frågan. HUR ska man göra. äter hon för mycket? för lite? för ofta? för sällan? Här är mitt senaste dilemma i den raden,...

Det här med att göra egen mat till Maja eller köpa barnmatsburkar. Jag vet att näringsinehållet i burkarna är sämnre (betydligt) än när man gör maten från grunden. det är ju lätt att räkna ut mellan tummen o pekfingret. bebis-micomat liksom.
MEN i burkarna är allt tillsatt, jag VET att maja får i sig av alla närigsämnen i rätt kombination. Jag är helt enkelt rädd att jag ska missa något. tallriksmodellen kan jag, för vuxna, men hur ser den ut för bebisar. och den förändras antar jag ju äldre dem blir.

Hittils har jag gjort egen mat till Maja och redan upptäckt att jag gjort ett fel. Jag gav henne majspure gjord på burkmajs. och såg senare att det var salt i. Salt innan ett år är direkt skadligt. (nu var det så liten mängd så det spelar ingen roll som tur är)

min poäng med detta var väl mest att jag måste försöka bena ut hur ja ska göra.

ska googla recept nu...

Kommentarer
Postat av: Therése

Jag har gett en blandning av hemlagat och burkmat. Spaghetti & köttfärssås är på burk. Jag kör bara ekologiskt men det gör man ju som man vill.

Framöver kommer jag definitivt att laga mer hemlagad mat, Agnes får äta det vi äter i mosad form (om det inte är stekt mat eller annan mat hon inte kan äta ännu). Det tror jag blir toppen. Så gjorde min mamma och jag lever och mår bra ;)



Ni är mer än välkomna hit, se till att ni tar den bussen som går direkt till gården bara. Annars tar nog resandet hela dagen =)

Ska kolla kalendern, återkommer med förslag på dag!

Kram!

2011-04-07 @ 11:26:50
URL: http://www.lifebytessan.blogspot.com
Postat av: Clara

Ja jösses, det är en hel vetenskap att få barn! Jag är av den starka tron att man gör som är bäst för sin egen familj och du är alltid den bästa mamman till ditt barn! Jag gav bara burkmat till min äldsta och hon har mått super! Sålla bland informationen!!



Här är vi också glada för 3-4 timmars sammanhängande sömn men jobbar på att ta bort maten nattetid! För precis som du säger så håller energireserven på att ta slut!



kram

2011-04-07 @ 12:30:50
URL: http://mistlee.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag läste nånstans att man som förälder går miste om 6 månaders sömn totalt. Men jag tyckte det lät lite??! Minst ett par år borde man ju missa, eller?? Kram :)

2011-04-07 @ 17:56:37
Postat av: Anonym

min son ska få örtsalt i sin mat, de sa dom på BVC att barn gillar när de är kryddat =) han är 4 månader nästa vecka

2011-04-08 @ 23:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0