Risotto

Spenderade förmiddagen med lite mer matlagning till Maja.
En fiskrätt också sen är vi all set för ett tag.



1-2dl Majs (frysta för det var salt i alla konserverade)
1 tomat
1 dl gröna ärtor
3 dl kokt ris (osaltat)
paprikapulver, oregano & basilika
2 tsk olivolja

Mixade ärtor o majs för sig för att få det så slätt som möjligt men struntade i att "sila" för hon fixar lite grövre pureér nu iallafall. Sen kokte jag tomaten för att lätt kunna pilla av skalet. Olivoljan hällde ja bara till på slutet eftersom det är en bra fettkälla och mer omega i än i smör.
Sen är det bara att mixa och ännu en gång blev det bra portioner i muffinsformarna.
Jag frös in lite ärtor separat också i iskuber för att vänja hennes mage lite med det innan hon får en stor portion.


Kommentarer
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova

Jaha, det var bara jag som antog att man skulle smöja dom mot sol/värme, precis som man skulle göra mot kyla i vintras (iallafall i norge, men det där är ju så olika), men då ska vi undvika det då.



Det är svårt det där när man är på semester, men om hon har svala långärmade kläder, solhatt + solglasögon, borde det säkert gå ganska bra även om det inte är helt skugga. Förstår att du oroar dig men föhoppningsvis faller allt jättenaturligt när ni väl är på plats :)

2011-04-14 @ 18:21:24
URL: http://madeleines.se
Postat av: Louise

Vad flitig du är som lagar din mat.

Själv är jag alldeles för lat att göra det...har testat enbart morot,palsternacka och potatis.

Jag kör med burkar än så länge...

Men jag ska defenitivt ta och skriva upp dina recept kanske det går bättre än med smakportionerna...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0