Vecka 11

Vi är två dagar in i vecka 11 idag.

Nu är fostret ungefär 3 centimeter långt från hjässa till rumpa och väger mindre än 4 gram, men det har fullt upp med att sparka och svälja. Nya detaljer formas varje dag, som fingernaglar och dunigt hår.
De inre organen – lever, njurar, tarmar, hjärna och lungor – är nu formade och har börjat fungera, men huvudet är fortfarande lika stort som halva kroppslängden. Pannan är kupad och sitter högt på huvudet, men den kommer att inta sin normala position senare, så att profilen ser mer ut som en "riktig" människas.
Om du kunde titta in till bebisen denna vecka, skulle du se ryggraden avteckna sig tydligt. Ryggnerver sträcker sig ut från ryggmärgen.
Din livmoder är nu lika stor som en grapefrukt. Med hjälp av ett Doppler-stetoskop, kan du höra fostrets hjärtslag!




Därmed närmar vi de magska 13 veckorna snart. känns avlägset till nästa UL dock men det går väl snabbt det också antar jag. allt verkar vara som det ska iallafall.
som tur är lade magen sig efter flygresan för när vi landade på arlanda såg det verkligen ut som att jag skulle föda i maj och inte alls i sept/okt! det var helt galet.
Men visst det börjar ju synas nu det gör det. fast jag gillar det!


Mår illa idag, tror att det beror på jetlag och rubbad sömn/matintag. gick och la oss halv 7 igår svensk tid. Det är ändå halv ett tid i Thailand. sen vaknade jag klockan 04:15 och kunde inte somna om. får hoppas det hinner ordna till sig under dagen här.
Såg att favorit-Karin på jobbet inte alls ska få en pojke som även jag var så säker på. utan en liten tös. Helt underbart!

Nej om man skulle ta tag i tillvaron här. duscha kanske? dog lite igår när vi kom hem och gjorde inte ett skvatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0